;
STERK TECHNIEK
ONDERWIJS ZAANSTREEK

Nieuwsbrief Sterk Techniek Onderwijs Zaanstreek – Uitgave November 2021

Het bruist van de techniek in de Zaanstreek

November alweer… met veel plezier presenteren wij u de tweede nieuwsbrief over Sterk Techniek Onderwijs: het programma waarin scholen en bedrijfsleven in de Zaanstreek hun krachten bundelen om techniek/technologie-onderwijs op het vmbo een boost te geven. En met succes: er zijn weer volop nieuwe ontwikkelingen bij Trias VMBO, Zuiderzee College, Compaen VMBO en VMBO Pascal Zuid. U leest er hieronder alles over. Eén ding is zeker: het bruist van de techniek in de Zaanstreek!

Nieuwe STO-coördinator Jacob Havinga (Pascal Zuid) over zijn passie voor techniek

Jacob Havinga is de nieuwe STO-coördinator op VMBO Pascal Zuid. Hij neemt het stokje over van Martin Groenheiden en deelt graag zijn passie voor techniek. Samen met de STO-coördinatoren van Trias VMBO, Zuiderzee College en Compaen VMBO is Jacob een belangrijke kartrekker bij de in- en uitvoering van Sterk Techniek Onderwijs in de Zaanstreek. Als centrale STO-figuur houdt Jacob de voortgang erin en is hij aanspreekpunt voor vernieuwingen, samenwerkingen en budget.

STO-coördinator Jacob Havinga (Pascal Zuid):
“Het is mooi om te zien dat techniek weer op een hoger plan getild wordt.”

Zelf begon Jacob ooit met de opleiding tot elektromonteur. Daar ontdekte hij echter dat onderwijs veel boeiender was. Hij werd docent natuurkunde, een vak met een mooie mix van theorie en praktijk. De techniek liet hem daarna nooit meer los. Zo zette hij zich in voor de gemengde leerweg en de ontwikkeling van TECHNA, een mix van techniek en natuurkunde.

Schoonheid van techniek
Hij vindt het mooi te zien dat techniek weer op een hoger plan wordt getild: “Eindelijk is het niet meer ‘raar’ als je voor techniek kiest.” Hij vertelt dat er op Pascal Zuid op dat vlak al veel is ontwikkeld: zo is de keuze gemaakt voor dienstverlening en producten, inmiddels omgedoopt tot ‘Allround’. “Alle basis- en kaderleerlingen die bij ons het diploma hebben behaald, zijn allround en kunnen alle kanten op. Het mooie is dat ze allemaal techniek hebben gehad. De uitdaging van onze docenten is om de leerlingen tijdens de (techniek)lessen de mogelijkheden en schoonheid van de techniek te laten ervaren.”

3D-printers en -drones
Onlangs is er op de school geïnvesteerd in verschillende 3D-printers en -drones. “Geweldig, hoe onze leerlingen daar meteen gebruik van maken. Zo zijn ze afgelopen periode bezig geweest met een nieuw onderdeel: prototyping. Daarbij ontwerpen de leerlingen hun eigen droomvilla, waarna ze een technische tekening maken, de villa op schaal bouwen en hun interieur printen. Tot slot maken ze met de drones een overzicht van de villa en verwerken dat in een presentatie. Een prachtige opdracht waarin veel verschillende techniekonderdelen voorbijkomen. Het enthousiasme straalde ervan af! De komende jaren willen we kijken of we meer kunnen inzetten op hergebruik van materialen en het inzetten van techniek in de circulaire economie.”

Trias VMBO geeft techniek alle aandacht:
“Het lijkt hier wel een echte bouwplaats!”

Het Trias VMBO biedt onderwijs aan vanuit hoofd, hart en handen. Zo ook als het om techniek gaat. Een greep uit de praktijk, te beginnen op een vrijdagmorgen, wanneer leerlingen van het Altra College op onze school hard aan het werk zijn: niet met boeken, maar met technische opdrachten. Onder toeziend oog van Docent PIE mevrouw Lieuw-Fo leren zij de basisvaardigheden van produceren, installeren en energie. Een prachtige (externe) samenwerking, waar wij trots op zijn!

We gaan verder: rond 10.00 uur komen er 25 fietsers luid bellend op het schoolplein aan. Even later rammelen ze op de deuren van Bouwen, wonen en interieur: het zijn leerlingen van Basisschool de Komeet die langskomen om te werken met hout. Deze achtstegroepers doen vertrouwen op in de techniek en leren meten, tekeningen lezen, zagen en verlijmen. Ook kijken ze samen met docent BWI meneer Schilder in de machinale om te zien hoe de machines alles precies op maat zagen.

In de middag rijdt technisch onderwijsassistent mevrouw Flecken met een volgeladen auto naar de Delta. Op de Delta krijgen leerlingen van de bovenbouw workshops die ze zelf kunnen kiezen. Uiteraard mag een technische workshop daar niet ontbreken. Trias heeft de expertise en Delta de leerlingen. Samen maken ze prachtige werkstukken. Wederom een samenwerking om trots op te zijn!

Sketchup
Leerlingen van leerjaar 1 op het Trias leren inmiddels werken met Sketchup. Dit is een technisch tekenprogramma waarin ze vooral leren nauwkeurig te werken – van idee naar een concrete tekening – en meer ruimtelijk inzicht ontwikkelen. Ook Science draait op volle toeren, een vak dat wordt gevormd door Nask en beeldende vorming samen. Op deze wijze maken de leerlingen kennis met lucht, water, vuur en aarde. Zo zijn ze praktisch bezig met vrij abstracte materie. Natuurkunde is nog nooit zo leuk geweest! Alle credits voor de vormgevers meneer Van Diepe en mevrouw Mol.

Huis van Alvara
Klas 2 is dit jaar gestart met nieuwe betekenisvolle opdrachten bij het vak Techniek. Docent Techniek meneer Mersel heeft een nieuwe impuls gegeven aan de inhoud. Hij heeft kennis opgedaan bij onder andere Pascal Zuid en deze uitgerold bij ons op school, zodat ook onze tweedejaars leerlingen verschillende kanten van techniek leren kennen. Deze week hebben alle tweedeklassers lessen gehad over het Huis van Alvara – een escaperoom als onderdeel van de Bèta&TechExperience (een interactieve techniekbeleving inclusief lesprogramma voor de onderbouw van het vmbo). Na een les over de ‘7 werelden’ kunnen ze nu ontdekken welke ‘wereld’ hen het beste past: van 11 tot en met 13 oktober rijdt de bus af en aan naar de escaperoom om de klas 2-leerlingen een geweldige ervaring op te laten doen.

Techniek-driedaagse
Het Trias is druk bezig met de organisatie van de techniek-driedaagse op 14, 16 en 17 februari 2022. Het doel is dat leerlingen van klas 2 naar verschillende locaties gaan om de mogelijkheden van techniek te ontdekken. Het Regio College, ROC van Amsterdam (met techniekevent Tech Island), HMC, MediaCollege en Tata Steel zijn enthousiast en hebben bevestigd graag een rol te willen spelen. De opleidingsbedrijven zijn benaderd en nu is het tijd om te kijken welk onderdeel zij graag aan de leerlingen willen tonen. Onderzoeken en leren door te doen is het credo!

In de bovenbouw gaan de leerlingen gelukkig weer naar hun praktijkuren. Toen studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een dag langskwamen om kennis te maken met ons VMBO, zeiden ze enthousiast: “Het lijkt wel een echte bouwplaats”, en: “Gaaf zeg, dat hier echt gewerkt wordt aan technische vaardigheden!” Uitspraken waar we natuurlijk trots op mogen zijn.

U begrijpt, techniek heeft bij ons alle aandacht!

Volop ontwikkelingen rondom Sterk Techniek Onderwijs op het Zuiderzee College

Op het Zuiderzee College krijgt Sterk Techniek Onderwijs razendsnel voet aan de grond. Zo start de mavo-bovenbouw met de praktijkgerichte variant Technologie & Toepassing. De onderbouw gaat aan de slag met de nieuwe talentroute Technologie & Design, die moet leiden tot eigengemaakte circulaire producten. De beste creaties en oplossingen zijn te zien bij de expositie ‘De Zaanse Connectie’ van Art Zaanstad. En: vanaf januari starten we met het keuzevak zorgtechnologie.

Om Sterk Techniek Onderwijs handen en voeten te geven, gaan we in de bovenbouw van de mavo starten met een praktijkgerichte variant, genaamd Technologie & Toepassing. Hierbij gaan leerlingen van idee tot opdrachtgever. Dit werkt zo: aan de hand van lokale kranten zoeken zij vraagstukken uit de regio, waarvoor zij innovatie-oplossingen bedenken. Dit doen ze met behulp van nieuwe technologieën zoals robotica, Virtual Reality (VR) en digitale fabricage, en dit alles in direct contact met lokale bedrijven.

Innoveren en netwerken
Sommige leerlingen duiken bijvoorbeeld in de uitdaging om brandweerpakken innovatiever te maken met behulp van de micro:bit – een microcomputertje waarmee je leert programmeren. Anderen gaan aan de slag met het ontwikkelen van circulaire producten voor een schoonheidssalon. Weer een andere groep maakt een 3D-puzzel voor in de wachtkamer van een tandartspraktijk. Tijdens de lessen leren leerlingen niet alleen om te gaan met innovatiematerialen, ze leren ook om contact te leggen met bedrijven en gaan actief netwerken.

Nieuwe talentroute Technologie & Design
De onderbouw van de mavo begint met de nieuwe talentroute Technologie & Design. Best spannend, zowel voor docenten als voor leerlingen! De collega’s van techniek werken hiervoor samen met de collega’s van media, vormgeving en ICT. Bij deze talentroute werken we met een uniek concept: we gaan namelijk aan de slag met reststromen van bedrijven in de regio, met als doel nieuwe toepassingen te bedenken. Je leest hier meer over dit project.

Tijdens de lessen ontdekken leerlingen hoe het is om een vormgever te zijn. Ze leren schetsen en ontwerpen op papier en op de computer. Daarna gaan ze met verschillende soorten materiaal werken; lekker klooien en klieren met de handen. Maar ze gaan ook geconcentreerd aan het werk met de 3D-printer en lasersnijder, Ipads en/of robotica. De leerlingen maken uiteindelijk hun eigen circulaire producten. De beste oplossingen en creaties krijgen een plek op de expositie ‘De Zaanse Connectie’ van Art Zaanstad, die rond half januari 2022 start. Kom dus vooral kijken!

Keuzevak Innovatie & Prototyping en zorgtechnologie
Nieuw is ook dat het Zuiderzee College vanaf januari a.s. met zorgtechnologie start. De vaksectie MVI en de vaksectie Zorg & Welzijn zijn druk bezig met de voorbereiding van dit keuzevak. Leerlingen gaan zich straks buigen over zorgvraagstukken van lokale instanties. Ze leren daarnaast over verschillende zorgtechnologie-toepassingen, zoals het inzetten van Virtual Reality (VR), domotica, zorgrobots en interactieve knuffels. Tijdens dit keuzevak gaan ze ook actief met deze middelen aan het werk. Dit alles in samenwerking met leerlingen Media, Vormgeving & ICT, die zich verdiepen in de wereld van Innovatie & Prototyping (I&P) en hen ondersteunen op het gebied van robotica, digitale fabricage en VR.

Compaen VMBO verwelkomt robot NAO, en méér

Ook Compaen heeft VMBO veel te melden als het om Sterk Techniek Onderwijs gaat. Zo heeft de afdeling Zorg & Welzijn een wel heel bijzonder ‘persoon’ verwelkomd: de tweevoetige gezelschapsrobot NAO. Nieuw is ook dat groepen 7 en 8 binnenkort technieklessen bij Compaen gaan volgen. Onder het motto ‘je kunt nooit te vroeg beginnen met techniek!’ hadden we daar vorig jaar al mee willen beginnen. Helaas gooide corona roet in het eten. Binnenkort een mooie doorstart…

Techniek & Zorg, robot NAO
Mooie nieuwe ontwikkelingen bij Compaen! Want: de robot heeft zijn intrede gedaan bij Zorg & Welzijn. Sinds kort heeft deze afdeling een robot, die luistert naar de naam NAO. De tweevoetige robot met aangenaam afgeronde vormen is 58 cm hoog. NAO wordt door de leerlingen geprogrammeerd en wordt dan ingezet als gezelschapsrobot. Hij kan de krant voorlezen, patiënten waarschuwen voor het tijdig innemen van medicatie en zelfs (mee)dansen. NAO is dus een perfect leer- en trainingshulpmiddel om het functionele vermogen en de intrinsieke capaciteit van een patiënt te verbeteren. Bovendien leren onze leerlingen dankzij NAO technisch te programmeren.

Vroeg beginnen met techniek
Onder het motto ‘je kunt nooit te vroeg beginnen met techniek!’ laten wij basisschoolleerlingen graag kennismaken met techniek. Vorig jaar al hadden we dan ook met technieklessen voor deze doelgroep willen starten. Vanwege corona moest dit voornemen de ijskast in, maar binnenkort gaat het toch echt gebeuren! De kinderen gaan in groepen van ongeveer twintig personen leren hoe je omgaat met machines en zaken als iets aftekenen, zagen én monteren. In november starten we met leerlingen uit groep 7 en 8 van Openbare Basisschool Het Eiland. We zijn benieuwd of het hen allemaal lukt om voor de winter een mooi vogelhuisje te maken!