;
STERK TECHNIEK
ONDERWIJS ZAANSTREEK

Nieuwsbrief Sterk Techniek Onderwijs Zaanstreek – Uitgave Juli 2023

STO-regeling met één jaar verlengd

Voormalig minister Dennis Wiersma heeft aangekondigd dat de huidige STO-regeling met een jaar verlengd is. Dit betekent dat de evenementen van STO Zaanstreek komend schooljaar doorgang kunnen vinden, samen met activiteiten op vmbo-scholen. In 2024 kunnen alle STO-regio’s een plan indienen voor 2025-2029. We evalueren het vorige plan en bespreken dit met partners om succesvolle activiteiten te behouden en nieuwe ontwikkelingen een plek te geven. Samen willen we meer jongeren interesseren voor techniek en technologie!

Zaanse vmbo’ers groeien razendsnel door praktijkervaring: dat smaakt naar meer

Wat hebben de Zaanse vmbo’ers dit jaar weer enorme stappen gezet in hun technische vaardigheden! Bijvoorbeeld op de Dag van de Bouw, waar ze van de bouwpraktijk konden proeven. Je leest er meer over in deze negende nieuwsbrief over Sterk Techniek Onderwijs: het programma waarin scholen en bedrijfsleven in de Zaanstreek gezamenlijk het techniek/technologie-onderwijs op het vmbo op een hoger plan zetten, om te laten zien welke beroepskansen er zijn in techniek en technologie.

Leerlingen Compaen VMBO steken de handen uit de mouwen op nieuwbouwlocatie Kreekrijk

Op de Dag van de Bouw, 17 juni, kregen twintig leerlingen van Compaen VMBO de kans om hun handen uit de mouwen te steken op nieuwbouwlocatie Kreekrijk in Assendelft. Ze metselden, legden tegels en stapelden blokken naar hartenlust. De locatie bood de perfecte gelegenheid om meer te leren over het bouwproces en het creëren van huizen. De leerlingen vonden het prachtig om praktische ervaring op te doen en te ontdekken hoe ze een rol kunnen spelen in de toekomst van duurzaam bouwen.

Op de Dag van de Bouw kan het Nederlandse publiek jaarlijks een kijkje nemen op bouwplaatsen van bouw- en infrabedrijven. Jong en oud kan die dag op een leuke en ludieke manier komen ontdekken wat er zoal nodig is om onder andere huizen, wegen, ziekenhuizen, sluizen, dijken en stations te bouwen. Ook Kreekrijk in Assendelft deed mee. De jongeren mochten metselen, wandbekleding monteren en tegels leggen met een vacuüm-machine, en voelden zich even een echte bouwvakker. Ook was er een wedstrijd blokken stapelen: met een kleine grijper moesten de leerlingen twee blokken in vakken proberen te krijgen. Spannend!

De boodschap was duidelijk: je maakt het in de bouw, zoals een paar beachvlaggen op de bouwplaats beloofden.

BWI-ers van het Trias VMBO ervaren in de praktijk: bouwen vereist echt vakmanschap

Ook het Trias VMBO trok op de Dag van de Bouw met de leerlingen van Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) – zoals John, Digna en Dennis – naar het nieuwbouwproject Kreekrijk in Saendelft. Het was lekker dichtbij, dus we konden het prima lopend redden! Door het prachtige weer was het zeer warm, zeker met je veiligheidsschoenen aan, maar het bezoeken van een bouwplaats is nu eenmaal niet zonder gevaar. We kregen dan ook een compliment dat alle leerlingen hun veiligheidsschoenen aan hadden.

De groep werd opgewacht door de uitvoerder van Bouwbedrijf Van der Gragt, één van de hoofdaannemers van dit project. Vervolgens werden we verwelkomd door de diverse leer- en bouwbedrijven, zoals Bouwmensen, Gebr. van der Veekens en Takkenkamp Groep. De leerlingen mochten daarna aan de slag: lekker metselen, een zo hoog mogelijke toren bouwen met blokken, kunststof- en houtdelen in rabat plaatsen en ten slotte graafmachines en tegelmachines besturen.

Het werd een ongelooflijk leerzame en plezierige ervaring. En het werd al snel duidelijk dat dit alles echt vakmanschap vereist! Als beloning na ‘goed werk’ kreeg iedereen coole gadgets, die goed in de smaak vielen. Het goed georganiseerde en leerzame project was een geweldige afsluiting van de week.

Primeur: VCA-diploma voor Pascal Zuid-leerlingen, en nog veel meer successen

Pascal Zuid beleefde dit jaar een primeur. Voor het eerst kregen leerlingen van onze school de kans om hun VCA-diploma te behalen: een landelijk erkend certificaat dat de basis legt voor veilig, gezond en milieuvriendelijk werken om bedrijfsongevallen te voorkomen. Pascal Zuid en Praktijkschool De Faam startten dit jaar een pilot om dit mogelijk te maken. Maar er gebeurde nog veel méér: onze onder- en bovenbouwleerlingen Techniek zijn dit jaar zeer productief geweest.

Eerst nog even over het VCA-diploma. VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers, en is verplicht voor werknemers, leidinggevenden en zzp’ers van bedrijven die risicovolle werkzaamheden uitvoeren. Het diploma is tien jaar geldig, mits de kennis en vaardigheden worden onderhouden.

Verder nu met Techniek: zowel de onder- als de bovenbouwers waren indrukwekkend productief. Veel leerlingen gingen met prachtige creaties naar huis, zoals een zelf gelaste buikspiertrainer (metaaltechniek), een tuinbank (meubelmaken) of een schemerlamp. Anderen maakten voor hun examen een spelletjesbakje. Het was geweldig om zoveel blije gezichten te zien. En, helemaal mooi: deze successen hebben geleid tot een grotere doorstroming naar verschillende techniekopleidingen.

Volgend jaar staan er weer spannende projecten op het programma. We gaan aan de slag met zorgrobots en zullen onze kennis op het gebied van domotica verder uitbreiden. In de onderbouw hebben we bovendien plannen om de buurt in te gaan en te kijken welke klussen daar te doen zijn. Zo kunnen onze leerlingen hun technische vaardigheden inzetten voor een positieve impact op de gemeenschap.

Van metselen tot gamen: Zuiderzee College bruist van de technische activiteiten

Het Zuiderzee College was afgelopen periode weer een epicentrum van technische activiteiten. Zo mochten de eerstejaarsleerlingen op de Dag van de Bouw onder meer zelf hout stapelen, metselen en graven. De derdejaars dompelden zich twee dagen onder in techniek. Eerst beleefden ze allerlei vormen van gaming bij H20 in Purmerend; op de tweede dag maakten ze bij filmmuseum Eye en science museum Nemo in Amsterdam een stop-motion film in de studio. Cool toch?

Dag van de Bouw
Dankzij STO konden de leerlingen van het eerste leerjaar deelnemen aan de Dag van de Bouw. Op de ochtend van 17 juni bezochten we in twee groepen nieuwbouwproject Kreekrijk in Assendelft. Onder een stralende zon werden onze leerlingen enthousiast begroet door medewerkers van diverse (leer)bedrijven, waaronder Bouwmensen, Gebr. van der Veekens, Koedooder en Infra SPG Noord-Holland.

De leerlingen konden hout stapelen, bouwen met zwaartekracht, metselen, vol geautomatiseerd straten maken, de fijne kneepjes van een graafmachine leren, timmeren en wandjes plaatsen van hout of kunststof. Als docenten zagen wij bij enkele activiteiten zelfs enkele oud-leerlingen die momenteel in opleiding zijn. Dit benadrukte op indrukwekkende wijze dat een toekomstige technische opleiding in de regio voor onze vmbo-leerlingen zeer haalbaar en realistisch is.

Niet alleen werden alle leerlingen ontzettend nieuwsgierig door de machines en de mogelijkheid om ze te besturen, maar ook door het fysieke en ‘vuile’ werk. Laten we eerlijk zijn, wie vindt het niet leuk om na al die jaren de zandbak en lego in te ruilen voor een mengbak met cement en stenen?! Natuurlijk was het ontvangen van de goodiebag voor de leerlingen het perfecte einde van een geweldige ochtend op de bouwplaats.

Bekijk hier de sfeervideo.

Twee dagen verdieping in techniek
Onze derdeklassers van de MVI-opleiding hebben twee dagen lang hun volledige aandacht gericht op de diepgaande technische aspecten van hun opleiding. MVI staat voor Media Vormgeving en ICT. Onder begeleiding van collega’s Amons, Damen en Boontjes brachten ze de eerste dag gezamenlijk een bezoek aan H20 in Purmerend. H20 is een centrale hal waar op diverse manieren games gedemonstreerd en gespeeld kunnen worden.

De klassen werden opgedeeld in drie groepen en konden in vijf sessies alle vormen van gaming ervaren: er stond van alles klaar om ontdekt te worden, van racesimulatoren tot interactieve muren en zelfs ouderwetse gameconsoles. De leerlingen waren zo enthousiast over de verschillende spellen dat zij niet naar huis wilden. Uiteindelijk konden we toch terug naar Zaandam met de bus. Enkele leerlingen gaven al aan dat ze H20 graag nog eens bezoeken in hun vrije tijd. Goed te zien dat onze schoolactiviteiten zo goed aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.

Op de tweede dag reisden ze per trein naar Amsterdam om in het kader van de Rijke Schooldag een bezoek te brengen aan Eye en Nemo. In groepjes gingen de leerlingen aan de slag om een stop-motion film te maken in de studio. Hoewel dit voor onze MVI-leerlingen geen ‘rocket science’ meer is, bood de manier waarop dit werd aanboden nieuwe perspectieven. ‘Hoe creëer je beweging, hoe speel je met beeld en hoe vertaal je een idee naar een film?’ Dit waren de kernvragen tijdens de stop-motion workshop, waarin de leerlingen zelf een film maakten. Na twee uur waren de resultaten te bewonderen op het scherm. Sommige leerlingen kunnen zo naar de theaterschool!

Na een inspirerende show volgde een kleine wandeling naar Nemo. Veel attributen daar hebben met techniek te maken en de meeste leerlingen gingen los op alle afdelingen. Zo werd er energie opgewekt door op loopbanden te rennen en te bewegen. Ook de medische hoek werd goed bezocht. Hier constateerden de leerlingen dat het menselijk lichaam een wonder op zich is.