;
STERK TECHNIEK
ONDERWIJS ZAANSTREEK

Nieuwsbrief Sterk Techniek Onderwijs Zaanstreek – Uitgave December 2021

De belangstelling in de Zaanstreek voor het vak techniek raakt op stoom!

De laatste editie van 2021 alweer…
En we kunnen tevreden terugkijken! De nieuwsbrieven over Sterk Techniek Onderwijs zijn een ongekend succes gebleken: de belangstelling in de Zaanstreek voor het vak techniek is enorm gegroeid. Zo zijn we verheugd te kunnen melden dat ook Het Saenredam zich bij het STO-team heeft gevoegd. Welkom! En ondertussen zijn er volop nieuwe ontwikkelingen op de andere deelnemende scholen. We raken dus op stoom, en gaan in 2022 met volle bak verder!

Voor nu wensen wij iedereen fijne feestdagen en een gezond 2022!

Ook Het Saenredam is nu een STO-school!

Fantastisch nieuws: ook Het Saenredam heeft zich aangesloten bij het STO-uitvoeringsteam. Waarnemend directeur Jannie Bakker vertelt waarom: “De drie clusters op onze school kennen allemaal elementen uit de wereld van de techniek. Door mee te doen aan STO kunnen we de technische componenten binnen elke cluster doorontwikkelen, en daar zijn we blij mee. Ook willen we de middelen van STO graag gebruiken voor het opzetten van het vak NLT (natuur, leven en technologie).”

Het Saenredam is een school in Zaandijk voor mavo en havo en staat voor het onderwijsconcept ‘Samen vormgeven aan de toekomst, groei door keuze’. Jannie: “Wij leiden kritische en mondige burgers op, die met voldoende kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen hun weg in de veranderende maatschappij vinden, of – als de context daarom vraagt – daar zelf (mede) vorm aan kunnen geven.”

Drie clusters
Het onderwijs van Het Saenredam wordt aangeboden in drie clusters: Lifestyle Sciences, Changemakers en Creatieve Economie. Deze clusters richten zich op de actualiteit, waarbij wordt samengewerkt met publieke en private partners in de regio. Het clusteronderwijs vormt een stevige basis waarop in de bovenbouw wordt doorontwikkeld.

STO is een mooie aanvulling
“Onze leerlingen krijgen al vanaf het eerste leerjaar onderwijs waarbij zij projectmatig(er) werken en praktische opdrachten uitvoeren die raken aan regionale en/of wereldse vraagstukken. Het verwerven en inslijpen van brede, of 21e-eeuwse, vaardigheden komt uitgebreid aan bod. Eigen initiatief wordt aangewakkerd en leerlingen kunnen keuzes maken bij de uitvoering van het clusteronderwijs. STO vormt een mooie aanvulling op ons aanbod. Wij zijn er klaar voor!”

Leerlingen bezoeken Bèta&Tech Experience

Bij het Regio College in Zaandam bezoeken 1.250 leerlingen van Zaanse middelbare scholen deze weken het Huis van Alvara. Deze escaperoom is onderdeel van de Bèta&Tech Experience: een interactieve techniekbeleving en lesprogramma voor de onderbouw van het vmbo. Het programma biedt leerlingen de kans om spelenderwijs hun talenten te ontdekken, techniek te ervaren en hun zelfvertrouwen te vergroten. Doel is dat meer jongeren kiezen voor een technische vervolgopleiding.

Het Huis van Alvara begint met een video die een spannende uitdaging voorschotelt: de klas moet het huis klaarmaken voor de zwaarste storm ooit in Nederland, die over twintig minuten arriveert. Tijdens het programma strijden leerlingen tegen elkaar en tegen de klok om de code te kraken en zich te bevrijden uit de escaperoom. Ze ontdekken spelenderwijs hun talenten en ervaren de volle breedte van techniek.

Technieksnaar
“Je ziet dat deze aanpak de technieksnaar raakt bij leerlingen die normaal gesproken geen interesse hebben in techniek”, vertelt een van de vo-docenten die haar leerlingen begeleidt tijdens het bezoek aan het Alvara-huis. “Tijdens de escaperoom zijn ze vooral bezig met het spel en het oplossen van de technische puzzels. Bij de nabespreking terug op school realiseren zij zich vaak pas wat de mogelijkheden van techniek zijn. En dat hun interesse is gewekt.” De mentoren bespreken daarna op welke technieken de jongeren zich verder willen oriënteren, bijvoorbeeld door op bedrijfsbezoek te gaan of mee te lopen bij één van de bedrijfsopleidingen.

Het Huis van Alvara is één van de activiteiten waarmee Stichting Techlands met haar opleiders zorgt dat meer jongeren kiezen voor techniek. Meer over Techlands is te vinden in het artikel hierna. De Bèta&Tech Experience wordt mogelijk gemaakt door IW Noord-Holland, Tetrix Techniekopleidingen, Bouwmensen KZW, Regio College, stichting OVO-Zaanstad, Metropoolregio Amsterdam, Gemeente Zaanstad, Cultuurbeleid | Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Stichting Food Proces Tech Campus.
#samenwerking #techniek #innovatie #zaanstreek #waterland

Techlands pakt technici-tekort aan met educatieve, inspirerende techniekfilmpjes

Er is een groot tekort aan technici. Dit ervaren de bedrijven in Noord-Holland nu al, terwijl we pas aan het begin van de energietransitie en de aanpak van de klimaatverandering staan. Hoe zorgen we voor meer goed opgeleide technische vakmensen? Stichting Techlands lanceert daarom een serie educatieve filmpjes voor leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Op een ‘Klokhuisachtige’ manier wil Techlands de jeugd al op jonge leeftijd inspireren voor techniek.

Kansen in techniek
“Aan het einde van de basisschool kiezen leerlingen een middelbare school”, vertelt Eric Nederhand, directeur Olam Cocoa en voorzitter van Techlands. “Het is dan ook belangrijk om deze doelgroep vóór die tijd voor techniek te enthousiasmeren. Door de filmpjes zien leerlingen wat de kansen zijn van leren en werken in techniek. De video’s laten verschillende werelden van techniek zien in Noord-Holland. We hopen dat meer leerlingen hierdoor voor een technische vervolgopleiding kiezen.”

De filmpjes zijn opgenomen bij machinefabriek voor de cacao-, chocolade- en notenindustrie Duyvis Wiener, offshore transportbedrijf DHSS, vliegveld Den Helder Airport, mediatechnologiebedrijf NEP, 3D-technoloog voor gebitsprotheses Denticien, fieldlab 3D Makerszone, papierproducent Crown Van Gelder B.V., energie- en afvalbedrijf HVC Groep, voetbalstadion AZ, en funderingstechniekbedrijf Van ‘t Hek.

Over Techlands
Stichting Techlands is een samenwerking tussen technische bedrijven, opleiders en overheid in en rond Zaanstreek-Waterland. Het doel van de samenwerking is om te zorgen dat er voldoende, goed opgeleide technici zijn voor regionale bedrijven. Technische innovaties gaan razendsnel en de energietransitie kan alleen worden gerealiseerd met voldoende, goed opgeleide vakmensen. Onderdeel van deze samenwerking is het Sterk Techniek Onderwijs (STO)-programma voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs, waar de Techniek Ontdekkingsreis deel van uitmaakt.

Meer zien? Kijk hier: www.petevents.nl/Ontdekkingsreis

STO-coördinator Jan Piet de Jong (Compaen VMBO) ziet volop kansen in de techniek

Het Compaen VMBO heeft een nieuwe STO-coördinator: Jan Piet de Jong, die het stokje overneemt van Arie van de Vrie. Samen met de andere STO-coördinatoren van Sterk Techniek Onderwijs in de Zaanstreek zorgt hij voor de vernieuwingen binnen de techniek. Jan Piet ziet voor de leerlingen van het Compaen en andere scholen volop kansen in de techniek. “We zien techniek overal om ons heen, maar hebben het niet altijd door. Het is een prachtige sector om carrière in te maken.”

Jan Piet besloot in 2008 om het onderwijs in te gaan, nadat hij jarenlang in diverse functies binnen de automobielbranche had gewerkt. Sinds 2011 is hij werkzaam bij het Compaen, eerst enkele jaren bij Instal-elektra techniek, toen bij Bouwen, wonen & interieur, en inmiddels in de sector techniek.

Techniek: overal om ons heen
Voor de leerlingen van het Compaen en andere scholen ziet Jan Piet een zonnige toekomst in de techniek. “We zien techniek altijd om ons heen, maar hebben het niet altijd door. Elektrische fietsen, zonnepanelen, automatische verlichting, windenergie en duurzaam bouwen: het is er allemaal al en wordt nog steeds vernieuwd. Kansen volop dus in de techniek!”

Hij vervolgt: “Er is al jaren een tekort aan technisch personeel. Gelukkig zijn er de afgelopen jaren al stappen gezet om meer leerlingen voor techniek te enthousiasmeren. Zo is het vmbo gaan werken met profieldelen én keuzedelen, en dat heeft al een grote verandering gebracht. Nu is het aan ons om onze toekomstige én huidige leerlingen te laten zien dat de technieksector een mooie sector is om carrière in te maken.”

Trias VMBO lanceert technische noviteiten

Trias VMBO staat weer bol van de technische noviteiten. Zo is de Internationale SchakelKlas (ISK) begonnen met techniekonderwijs en gaat de techniekdriedaagse volgend jaar februari van start onder de naam ‘Tech your Talent’. Hierbij gaan twaalf klassen uit leerjaar 2 de ‘7 werelden van techniek’ ervaren. Bovendien gaan alle leerlingen van het Trias naar het ROC Van Amsterdam om daar Tech Island te ontdekken. Benieuwd hoe de leerlingen al die bruisende activiteiten zullen vinden!

Techniekonderwijs voor ISK
Op 26 november jl. is de Internationale SchakelKlas (ISK) begonnen met techniekonderwijs op het Trias. De anderstalige leerlingen krijgen een aangepast programma, zodat zij ervaring kunnen opdoen in de technische wereld. Het vakjargon wordt apart opgeschreven door de begeleider vanuit het ISK. Deze woorden worden extra geoefend tijdens de Nederlandse les. Gaaf!

Techniekdriedaagse ‘Tech your Talent’
De techniekdriedaagse, op 14, 16 en 17 februari 2022, gaat ‘Tech your Talent’ heten. Twaalf klassen 2 gaan dan de ‘7 werelden van techniek’ ervaren. Dit is niet zomaar een techniekles die aangeboden gaat worden. Nee, opleidingsbedrijven zetten de deuren open en gaan op locatie met de leerlingen aan de slag! Bouwmensen, FPTC en Tetrix geven de leerlingen een technische ervaring mee om hun enthousiasme voor techniek te vergroten. Het Regio College biedt een programma aan dat speciaal is ontwikkeld voor deze doelgroep. Van installatiewerk naar mobiliteit, van ICT naar logistiek: het zal een bruisende ervaring worden.

Tech Island
Alsof het niet genoeg is, gaan ook al onze leerlingen naar het ROC Van Amsterdam om daar Tech Island te ontdekken: een speciaal ingerichte omgeving waar onderwijs en het bedrijfsleven samenkomen als het gaat om ‘techniek ervaren’. Op het Trias krijgen leerlingen verschillende workshops, waarvan er diverse door externen worden verzorgd om de beeldvorming van leerlingen te vergroten. Het Hout- en Meubileringscollege is bijvoorbeeld van de partij en algemeen vormende vakken staan in het teken van techniek. Staalproducent Tata Steel denkt mee met het programma en zal ook zelf een workshop geven. Het mag duidelijk zijn: dit event gaat een fantastische technische ervaring worden!

Zuiderzee College betrekt steeds meer vakken bij innovatieve leermiddelen

Op weg naar de eerste doedagen (projectdagen) van dit schooljaar werkt de sectie NASK (natuurkunde en scheikunde) met de afdeling LOB (Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding) samen om in het Techlab een LOB-activiteit voor leerjaar 2 te ontwikkelen. Aan de hand van de ‘7 werelden van techniek’, LOB-competenties en inhoudelijke NASK-componenten worden twee activiteiten bedacht. Doel is dat steeds meer vakken en richtingen zich aansluiten bij de inzet van innovatieve leermiddelen.

Cleanroom
De eerste activiteit is het idee om samen met NASK een les ‘cleanroom’ uit te werken. De leerlingen maken kennis met de uitdagingen die bij het kiezen en plaatsen van zonnepanelen komen kijken. Zij gaan aan de slag met dekglaasjes, microscopen en uv-licht, én experimenteren met superschoon werken (inclusief stofjassen).

Stad van de toekomst
De tweede activiteit draait om duurzaamheid. In het Techlab is de stad van de toekomst zichtbaar op de projecttafel. Aan de hand van energiebeheerschema’s laten we de leerlingen nadenken over de wereld van energie en duurzaamheid. De sectie Frans heeft zich gemeld om tijdens de doedagen bij het ‘taaldorp’ de VR-brillen in te zetten.

De LO-sectie (Lichamelijke Opvoeding) laat zich door MVI (Media, Vormgeving en ICT) ondersteunen bij de inzet van Virtual Reality (VR) tijdens de lessen. De leerlingen doen een boks-challenge tijdens de LO-lessen, wat trouwens ook leuk was voor docenten zo te zien!

Leerlingen Pascal Zuid maken ‘Steampunk lamp’ tijdens workshop Installatiewerk

Op woensdagmorgen 17 november hebben de leerlingen van klas 4 Techniek op Pascal Zuid een workshop gevolgd bij Installatiewerk. Na een korte rondleiding togen de leerlingen aan het werk. Met verschillende technieken en materialen die gebruikt worden bij waterleidingen en elektriciteit, werd een gave ‘Steampunk lamp’ gemaakt: een stoere lamp van robuuste stalen materialen.

Na een ochtend intensief klussen was het resultaat dat iedereen trots met een eigen Steampunk lamp naar huis ging. De leerlingen die tijd over hadden konden andere opdrachten uitvoeren, zoals een schakeling maken op een installatiebord. De workshop was een prachtige manier om kennis te maken met de praktijk van Installatiewerk!