;

“Als je niet schiet, kun je niet scoren”

Mick Beentjes, docent lichamelijke opvoeding, Trias VMBO

Een fanatieke sporter was Mick Beentjes altijd al wel. Toen hij als leerling Trias bezocht, was hij na school elke dag met zijn waterpoloteam in het zwembad te vinden. Dat hij ooit als docent op deze school terug zou keren, had hij als voormalig leerling vmbo-kader nooit gedacht. “Daar heb je een hogere opleiding voor nodig.” Een kwestie van kansen? Zeker. En die creëerde hij zelf. Het is net als in de sport: “Als je niet schiet, kun je niet scoren.”

“Ik denk dat het voor alles in het leven geldt”, zegt Mick. “Als je iets niet probeert, zul je nooit weten of je iets kunt. Ik zeg dat ook altijd tegen de leerlingen: probeer het, anders weet je het niet. En als het niet lukt, verzinnen we een manier om het wel te laten lukken.” Het is misschien wel de belangrijkste les die Mick voor zijn leerlingen heeft.

Vmbo-kader

Het is nog niet zo lang geleden dat Mick Beentjes als leerling op Trias kwam. Vmbo-kader deed hij. De handel-administratie-route. Dat die route hem naar een baan als docent LO op zijn eigen school zou brengen, had hij destijds nooit gedacht.

“Na Trias ben ik naar het mbo gegaan. Sales management deed ik, op niveau 3. Daarna ging ik de marketing- en communicatiekant op. Niveau 4. Ook dat had niks met lesgeven te maken. Daar wilde ik ook wel in verder. Maar toen ik naar de open dag van de opleiding Sport, Management & Ondernemen ging, kwam ik bij toeval ook terecht bij de ALO (Academie voor Lichamelijke Opvoeding, red.). En dat zag er toffer uit dan de opleiding die ik eigenlijk wilde kiezen.”

Stage

Zo kwam Mick na twee mbo-opleidingen dus terecht op de opleiding tot docent lichamelijke opvoeding. Toen er in zijn derde jaar, net als in de andere jaren, weer een stage op het programma stond, zocht hij opnieuw contact met Trias. “Een mooie, grote school. Mijn stage daar beviel erg goed. Daarom heb ik toen gevraagd of ik er ook mijn eindstage kon doen. Dat is nu twee jaar geleden.” Een lang verhaal kort. Aan het eind van zijn eindstage vroeg de school of Mick niet wilde blijven. Eerst voor een paar uur per week, maar het duurde niet lang voor zijn dienstverband werd uitgebreid. “Na het eerste jaar werkte ik fulltime. Eerlijk gezegd, het is wel lekker dat het allemaal zo is gelopen.”

Kansen genoeg

Dat je op Trias veel kansen krijgt, ziet Mick wel. “Voor leerlingen is er veel te kiezen. Welke kant wil je op? Wat wil je leren? Kansen genoeg. Maar het is aan jezelf om die kansen in te vullen. En de een doet dat wat enthousiaster dan de ander natuurlijk. Om leerlingen te stimuleren is de relatie heel belangrijk, vindt Mick. “Ik probeer altijd eerst met leerlingen een band op te bouwen. Als je een sterke band met iemand hebt, wil je harder voor hem lopen. Dat weet ik uit eigen ervaring. En voor onze leerlingen nu is dat niet anders.”